;

Vi glæder os til Folkemødet!

Nedenfor kan du læser om programmet i SF's telt de enkelte dage. Vi ser frem til en god snak i vores telt på Cirkuspladsen C14.

2016-06-18 15.27.40 (2).jpg

Husk særligt Pia Olsen Dyhrs tale på hovedscenen på Cirkuspladsen fredag kl 19.00. Før talen kan du fra kl 18 komme forbi SF's telt og få et glas bobler før vi sammen går op og ser Pias tale.

Torsdag

SFU kigger forbi med kampagnen #DuErGodNok om forskruede kropsidealer og SF's unge kandidat til Europa-Parlamentet, Kira Marie Peter-Hansen, byder til debat om er progressivt EU. Desuden kommer komikeren Per Helge, der står bag showet "DJØF med løgn" forbi og underholder under overskriften "Hvad skal vi med DJØF-stortion aka. folkemødet?". Sidst har Holger K. Nielsen inviteret Søren Espersen til en snak om historien om Bornholms besættelse.

Udvid siden og læs mere om programmet torsdag

180611 FM18_BillederTilWeb_v.png

#DuErGodNok

Med kampagnen #DuErGodNok sætter SF Ungdom fokus på de uopnåelige skønhedsidealer unge mennesker nu til dags bliver konstant udsat for. SF Ungdom kræver mærkning af retoucherede reklamer NU! Det inviterer vi bl.a. Nanna Bonde, folketingskandidat for SF i Sydjylland, til en snak om.

Hvordan gør vi EU grønt og bæredygtigt?

Hvordan sikrer vi en bæredygtig udvikling i Europa? Og hvilken roller spiller det europæiske fællesskab i at sikre vores planet og en miljø- og klimavenlig politik? Disse spørgsmål tager SF’s unge europaparlamentskandidat, Kira Marie Peter-Hansen, op, når SF torsdag kl. 14.30 inviterer nogle af Danmarks stærkeste organisationer ind. Så tag et smut forbi SF’s telt og mød repræsentanter fra Nyt Europa, Concito, Greenpeace og Danmarks Naturfredningsforening, og giv dit besyv med på, hvordan vi sikrer vores klode!

Hvordan får vi flere arbejdere i dansk politik

Karsten Hønge forsøger at få svar på, hvordan vi kan få flere faglærte og folk uden en lang videregående uddannelse i folketinget.

Hvad skal vi med DJØF-stortion?

Onde tunger har for længst givet folkemødet øgenavnet DJØF-stortion. Men er det fair og er det et problem? Per Helge, der har turneret med comedy-showet ”DJØF med løgn” forsøger at give os svaret.

Bornholms besættelse

SF og tidligere udenrigsminister Holger K. Nielsen inviterer dig til en udenrigspolitisk samtale om den russiske fremfærd i Østersøområdet og i verden. Søren Espersen vil sammen med Holger tale om Bornholms besættelse.

Fredag

Fredag kan du bl.a. møde Pia Olsen Dyhr, Trine Torp og Jacob Mark i SF's telt. Jacob Mark skal interview Michael Schøt om politikerlede. Trine Torp tager en snak med Robert Olsen fra Kofoeds Skole om udsatte unge. Og Pia Olsen Dyhr sættes sammen med SF's næstformand, Lise Müller, Yasser Ghanbari og Ahmad Mahmoud fokus på flygtningebørn.

180611 FM18_BillederTilWeb_v2.png

EU-debat: Kære Europa, Vi skal fremad - ikke tilbage!

Kom til debat med tre unge, ambitiøse kandidater til Europa-parlamentet: Troels Stru Schmidt (SF), Niels Fuglsang (Soc.Dem) og Frederik Bloch Münster (Kons.). Sammen med publikum vil vi undersøge hvorfor Europa går tilbage på så mange grundlæggende områder - og hvordan vi kan komme fremad igen. Det bliver en både underholdende og alvorsfuld debat - vær med når vi udfordrer hinanden!

Hvordan hjælper vi flygtningebørn i Danmark?

Pia Olsen Dyhr og Lise Müller diskuteret hvordan vi gør op med social kontrol i etniske miljøer med Ahmad Mahmoud og Yasser Ghanbari, der begge har oplevet social kontrol på egen krop. Hvad kan vi som samfund gøre og hvad er statens rolle? Spørgsmålene er mange og dilemmaerne svære.

Handicapformand træner Hønge i at være blind

Mange mennesker med et handicap oplever at komme i klemme i beskæftigelsessystemet. SF’s Karsten Hønge har inviteret Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer (DH), til en samtale om, hvordan man kan sikre mere værdighed og bedre jobmuligheder for mennesker med handicap. Under samtalen skal Karsten Hønge prøve kræfter med hverdagens udfordringer som blind under instruktion af Thorkild Olesen, der er ekspert efter at have været blind i 26 år

Omvendt Schøt-ministerium: Politikerlede

Rollerne er byttet rundt, når Jacob Mark interviewer Michael Shøt om politikerleden i dagens samfund. I afslappet talkshowstemning tager vi en snak om, hvordan politikerleden har udviklet sig og hvordan vi eventuelt kan bekæmpe den. Michael Schøt er til daglige komiker, der laver politisk satire. I kender ham sikkert fra NyUgesTaler på Facebook om aktueller politiske emner samt Schøt-ministeriet, hvor han interviewer forskellige politikere på Nørrebro Teater. Jacob Mark er netop en af disse politikere.

Satiregruppen MAGT - #DKpol og latterkramper

Grin dig igennem aktuelle politiske sager, når satiregruppen MAGT revser politikerne.

Ung, udsat, hjemløs. Hvordan vender vi udviklingen?

Kofoeds Skole har 90 års erfaring med mennesker i socialt udsathed - herunder marginaliserede unge - ved at give hjælp og støtte til, at de selv kan overvinde deres sociale vanskeligheder og genvinde magten over deres liv.

Partiledertale - ro på med Pia Olsen Dyhr (SF)

Hør Pia Olsen Dyhrs partiledertale, når SF indtager Hovedscenen.

Lørdag

Om lørdagen kan du i SF's telt høre historien om blomsterne og bierne (og biodiversiteten). Jacob Mark varmer op til landskamp mellem Peru og Danmark og sidst er der debat om plastic forurening og nydansk kvindekamp.

180611 FM18_BillederTilWeb_v3.png

Bierne, Blomsterne og Biodiversiteten

Europaparlamentariker, Margrete Auken (SF og Den Grønne Gruppe) en snak med seniorforsker Beate Strandberg (AU) om bidød og biodiversitet Til at styre slagets gang: Journalist Nina Launbøl Hansen, stifter af naturorganisationen PLAN Bi. Problemer er der nok af – spørgsmålet er, hvordan vi løser dem på stor og lille skala. Hvad kan man gøre på europæisk- og nationalt plan? Og hvad kan vi alle sammen selv gå hjem og gøre i haver og på altaner og fællesarealer?

En fremtid med plastik – men mindre plastforurning?

Plastik er kommet for at blive. Hvordan skaber vi en verden med mindre plastforurening?

Feminisme i et nydansk perspektiv

Tidligere formand for SFU og folketingskandidat for SF Carl Valentin vil agere talkshowvært, når debattør og jurist Natasha Al-Hariri kommer forbi til en snak om, hvordan vi bedst kæmper den feministiske kamp i de nydanske miljøer. Al-Hariri har været en del af showet ”Den Nydanske Kvindekamp” med Geeti Amiri, Halime Oguz og Khaterah Parwani, der gennem de seneste otte måneder har sat fokus på netop denne problemstilling.

Bliv klar til landskamp

Træk landsholdtrøjen over hovedet på bliv klædt på til aftenens landskamp med analyser og anekdoter. Jacob Mark – der ved siden af hvervet som folketingsmedlem er ivrig fodboldfan – har inviteret et par kyndige fodboldkendere og vil med dem klæde dig ordentligt på til Danmark-Peru.

Søndag

Søndag inviterer Folkemødet sammen med alle partier og Danmarks Almene Boliger (BL) til fællesmorgenmad på Cirkuspladsen. Kig forbi til morgenmad og underholdning fra hovedscenen. Det er også her, at dialogprisen uddeles og folkemødet officielt afsluttes.

180611 FM18_BillederTilWeb_v5.png