Offentlige midler til kulturen betaler sig

I Danmark skal vi mere end at have noget at leve af, vi skal også have noget at leve for. Et stærkt kulturliv er en del af det grundlag, velfærdssamfundet er bygget på. Danmark er et lille land, og vi skal ikke overlade det til markedet alene at frembringe kulturtilbud af højeste kvalitet, og som når ud til alle. Det er nødvendigt at give offentlige midler til kulturen. SF er ikke imod private sponsorater, men markedet alene kan og skal ikke bestemme over kulturen. Succeserne i dansk film og drama er eksempel på, at investeringerne betaler sig.

koncert.JPG
Kultur skal være tilgængelig for alle

I SF sætter vi pris på, at dansk kulturliv er tilgængeligt, også for folk uden mange penge på lommen. SF arbejder for, at hverken pengepungen eller postnummeret afgør muligheden for kulturoplevelser af høj kvalitet. Vi vil have kultur i hele landet og til en pris, der kan betales. Vi skal have et rigt foreningsliv, teater, bøger, film og museer, der både giver taletid og vinder gehør overalt. Og vi vil fastholde og udvikle de billige og gratis kulturtilbud, så flest mulige danske borgere får gode kulturoplevelser.

Public service er vigtig

Det er vigtigt med public service, der styrker borgernes demokratiske handleevne med uafhængig alsidig kritisk journalistik samt stimulerer og formidler dansk kultur og sprog. Public service skal være for alle. Derfor skal der også være bred underholdning, og derfor skal vi sikre tilgængelighed for syns- og hørehandicappede. Vi vil bevare licensen, fordi den sikrer DRs uafhængighed og forebygger politisk detailstyring. Men vi arbejder for, at unge kan betale billigere licens.

Foreningsidræt med plads til alle

Fællesskabet i idrætten er med til at binde vores samfund sammen. Over 1 mio. er med i foreningsidrætten. Idrætsforeninger er mere end idræt og sund bevægelse. De giver også en demokratisk dannelse. SF arbejder for at sikre foreningsidrætten gode forhold, og for at idrætten bliver ved med at have plads til alle og påtage sig et socialt ansvar. Derudover skal alle børn og unge have en chance for at være med f.eks. gennem skoleidræt, særlige introduktionsordninger eller gennem gratis kontingent til unge i udsatte familier. Idræt skal være for alle.