Udenrigspolitik

Vi skal også på globalt plan investere i fællesskabet

SF arbejder aktivt for større lighed, respekt for menneskerettigheder, demokrati og fattigdomsbekæmpelse. Vi arbejder for fred og nedrustning i verden. Samtidig anerkender vi, at det i nogen tilfælde kan være nødvendigt at bruge militære midler for eksempel for at beskytte civilbefolkninger.

udenrigs.jpg
Danmark skal anerkende Palæstina

SF mener, at forhandlingen af en to-statsløsning på konflikten mellem israelere og palæstinensere bør være en central prioritet i dansk udenrigspolitik. På trods af en yderligere eskalering af konflikten og Israels fortsatte udvidelse af bosættelser har regeringen ikke vist nogen diplomatisk handlekraft, siden SF sad i regering. Dengang opgraderede vi palæstinensernes diplomatiske status.

SF arbejder nu for en dansk anerkendelse af Palæstina som stat, på samme vis som den svenske regering og det britiske underhus har gjort det. Ligeledes arbejder SF for, at EU skal leve op til sit ansvar som handelspartner. Den skal ramme den israelske eksport ved at suspendere associeringsaftalen med Israel, så længe Israel ikke lever op til sine forpligtelser om at overholde menneskerettigheder og ophæver de ulovlige bosættelser.

Demokrati og menneskerettigheder i fokus

SF mener, at Danmark som en central del af udenrigspolitikken skal medvirke til at udbrede og forstærke demokrati og menneskerettigheder i Nordafrika og Mellemøsten. Desværre er det arabiske forår mange steder blevet afløst af kaos, vold og fortsat undertrykkelse. Det er en politisk kamp, som skal tages af egne befolkninger. Vesten kan i bedste fald støtte de progressive kræfter økonomisk og politisk. Og kun i alleryderste tilfælde militært.

SF valgte i oktober 2014 at støtte det danske bidrag til F16 fly i kampen for at svække ISIL’s fremmarch i Nordirak. Den militære operation står ikke alene, men indgår i en række af andre tiltag for at beskytte civilbefolkningen og opnå en politisk løsning i Bagdad. Indsatsen sker på opfordring fra landets egen regering, derfor stemmer den overens med Folkeretten. Modsat 2003 er der i indsatsen i Nordirak tale om en bred koalition, hvor også sunni-muslimske, arabiske lande deltager. Det er væsentligt for SF, at indsatsen for at svække ISIL ikke er nogen konflikt mellem Vesten og den muslimske verden.

Et stærkere og samlet EU

En væsentlig del af Danmarks udenrigspolitiske kapital skabes igennem et tæt EU samarbejde. Et stærkt EU er vigtigt for både Danmark og for Europa. Det værste, der kan ske i disse år er, at nationalismen på ny blomstrer op.SF ønsker derfor også en mere offensiv udenrigspolitisk linje i EU-regi. Vi skal i langt højere grad udnytte EU’s økonomiske styrke som førende handelspartner og verdens største bistandsdonor som et værktøj i udenrigspolitikken.