Flere vindmølleparker skal skabe grønne jobs

Med et forslag om to nye havvindmølleparker ud for den jyske vestkyst vil SF skabe tusindvis af jobs og nedsætte Danmarks CO2-udslip.

Vindmølle

For SF er det afgørende, at den grønne omstilling fortsætter. Derfor vil SF fortsætte udbygningen af havvindmøller i form af to nye havvindmølleparker ud for henholdsvis Horns Rev ved Esbjerg og ved Ringkøbing.

SF-formand Pia Olsen Dyhr siger om forslaget: "Vi er nødt til at sænke vores CO2-udslip, for naturen kan ikke bære, at vi bliver ved med at fyre med kul, olie og naturgas. Vi har en fælles forpligtelse for klimaet. Vi handler ikke blot på vor generations vegne, men også for de fremtidige generationer, så vi skal sætte mere fart på den grønne omstilling".

De to nye havvindmølleparker vil være et stort skridt mod at nå Danmarks mål om 100 procent vedvarende energi i boliger, virksomheder og institutioner om 20 år. Men de vil også skaber masser af jobs.

SF vurderer, at hver af de to vindmølleparker i byggeperioden på cirka to år vil skabe 3-4000 tusinde jobs.

"Udbygningen af vindenergien er et skoleeksempel på, at vi kan skabe nye arbejdspladser samtidig med, at vi tager et kæmpe skridt frem imod et grønnere Danmark. Så det er bare med at komme i gang", siger Pia Olsen Dyhr.