Portræt af Nanna Bonde

”Lige siden jeg var lille, har specielt fattigdom bekymret mig meget. Mens de andres største idol var David Beckham og Britney Spears var mit Mother Teresa.”

NannaBonde.jpg

Nanna Bonde er netop blevet valgt til formand for SFU efter 5 år i ungdomspartiet. Hun er specielt optaget af lighed i sundhed, hverdagssexisme og et opgør med højrefløjens kobling mellem frihed og lavere skat.

”Frihedskampen er vigtig at vinde. Højrefløjen har været rigtigt gode til at sætte lighedstegn mellem frihed og lavere skat, men den frihed vil altid være forbeholdt de få, hvis kontoer aldrig har set røde tal, og hvis formuer ophobes alt imens afstanden mellem rig og fattig øges. Frihed hænger i min verden uløseligt sammen med fællesskabet og er forskellen på vores og højrefløjens frihedsbegreb.” siger Nanna Bonde.

Som SFU-formand deltager Nanna Bonde en gang om ugen i folketingsgruppens gruppemøder på Christiansborg, hvor hun spiller ind med SFUs holdning til de aktuelle politiske dagsordner. Det er et samarbejde hun glæder sig meget til.

En vigtig opgave er selvfølgelig forberedelserne til valgkampen, for, som Nanna siger: ”Vi står overfor en meget vigtig folketingsvalgkamp, hvor vi virkelig skal sparke røv! Der er derfor brug for alle kræfter. Der er brug for dem, der går på gaden hver dag, dem der brygger kaffen, og dem der deler Pia Olsen Dyhrs opdateringer på Facebook. Vi har hverken bankerne eller de store kapitalfonde i ryggen, men til gengæld har vi aktivisterne – og det er vores vigtigste kort i valgkampen.

Aktivister er vigtige på gaden, men også i debatten. Hvis vi skal vinde valget, så skal vi blande os, også selvom vi træder ved siden af. For tør vi ikke tage kampen, så vinder vi aldrig valget.”