ATP har moralsk pligt til at samle giftregning op

Steen Gade sender en skarp opfordring til ATP om at hjælpe med at løfte regningen for Cheminovas voldsomme forurening af Harboøre Tange. Aarhus Universitet står allerede parat med en markant finansiering, hvis de andre tidligere aktionærer i Cheminova også vil bidrage.

steen_MF7.jpg

”Vi har lige nu en unik mulighed for at få fjernet en af de allerværste miljøforureninger i Danmarkshistorien. ATP må vise et samfundsansvar og løfte sin del af opgaven,” siger SF’s klima- og erhvervsordfører Steen Gade, der har fulgt sagen i mange år.

”Oprydningen haster på grund af de voldsommere storme, som truer med at vaske depotet i havet indenfor en kortere årrække. Det kan vi ikke sidde med hænderne i skødet og vente på,” siger han.

Cheminova er solgt til amerikanske FMC for 8,3 milliarder kroner. Aarhus Universitets Forskningsfond har forud for torsdagens generalforsamling foreslået, at 1,5 procent af den samlede fortjeneste ved salget af Cheminova, 125 millioner kroner, sættes ind i en fond, der skal betale for oprydningen. Men det kræver 90 procents opbakning – og dermed også opbakning fra ATP, der er den næststørste aktionær.

Steen Gade har haft beskæftigelsesministeren i samråd for at redegøre for regeringens holdning til ATP’s manglende lyst til at bidrage.